tisdag 12 maj 2009

Parkmoppen

Hej igen! Jag hade tyvärr rätt, trots det soliga vädret var det vansinigt kallt i vinden så stunden i parken blev inte så lång. Däremot var där en överraskning, en pyttehund som jag verkligen tyckte om:) Brukar inte vara så mycket för hundar som är lika stora som katten, men denna var söt minsann. Att jag senare upptäckte att den är av rasen nakenhund blev jag ännu mer förvånad. Ägarna var trevliga danskar så jag vågade mig fram och fråga:)

Jag var ju såklart tvungen att kolla upp vad det var för hundras och hur de brukar vara och se ut, och dessa två hade kunnat vara syskon.












Dock är den ena utsedd till världens fulaste hund och den andra liknar ganska mycket den hunden vi har sett i parken. Enligt den här sidan så kan det i samma valpkull vara två olika typer av hund, hairless och powderpuff, som den hunden vi mötte i parken. Ett utdrag från sidan:

"Chinese Crested Dog är en mindre (4-6 kilo) som utmärks av sitt ovanliga utseende och sin tillgivna och lekfulla personlighet. De kallas ofta "kinesisk nakenhund" i Sverige, vilket är lite missvisande eftersom de har päls, ibland mycket päls.

En powderpuff har tjock päls på hela kroppen.
Pälsen är ytterst mjuk och len.
Man brukar raka pälsen på nosen när man klipper sin powderpuff. Om man inte gör det, påminner powderpuffen lite om en terrier.
En powderpuff kan födas till och med om båda föräldrarna är nakenhundar."


Alltså har jag en till framtida hundtyp att välja på:) Jo, det är ju så, kan inte så mycket om hundraserna.

Ja, tillbaka till där vi var. Eftersom vi inte kunde sola eller ens vara ute med kortbyxor (brrr!) så blev det massa matlagning istället, jag bakade valnötsbröd, godaste! Det är obeskrivligt med hemmabakad, doftande och varmt bröd. En brödskiva med smör som bara smälter i munnen, mmm.. det ni!

Sen har jag städat lite, igen. Eftersom jag inte fick någon dammsugare (den jag brukar låna är försvunnen) fick jag svabba tillslut, så nu är alla dammråttor och gruskorn borta, så skönt. Saknar fortfarande fåtölj och fårfäll! Vad då då sommar, var? Hehe. Jag föreställer mig fortfarande ätt det är väldigt mysigt med en fåtölj..

//I

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar