söndag 19 oktober 2008

Solig höstpromenad, en stad med nya ögon

Istället för att plugga så pennan ryker tog jag en jättelång promenad runt om i söderstan tillsammans med Anna. Kände att det inte skulle bli så mycket bättre att sitta hemma och vara rastlös.

Vi gick upp från södra Stembocksgatan upp mot Elineberg-området. Och sen gick vi och gick och gick, och tittade på hus och pratade om hus. Massa små gulliga villor med söta och välskötta trädgårdar såg vi, synd man inte hade med sig kameran, mobilen tar inte så bra bilder och sen måste jag ha en datorsladd för att föra över de jag faktiskt fotade iallafall. Det var flera hus som bytte/reparerade grund, så där stod man en stund och glodde och undrade vad som egentligen skulle åtgärdas osv. Lite skadad har man blivit på dessa två-tre år som man har gått i skola. Jag insåg att mörkgult tegel är inte fint någonstans, oavsett hur huset ser ut eller hur fin trädgården än är. Det är bara FULT! Och ett sånt kvarter vill man helst slippa gå i, att bo där måste ju vara en plåga.

Hittade ett hus som såg trevligt ut men hade världens märkligaste fönster ocn även en glastillbyggnad i en intressant vinkelform, som ett växthus precis intill/på huset. Har bild på det:)
Efter en så lång promenad där man nästan gick vilse och kom från "fel" håll av stan kändes allt främmande, även gatan som man har gått tusen gånger upp och ner för, till och med min lägenhet kändes som ny och lite främmande. Man får liksom andra perspektiv av sådana långa turer ut i områden man aldrig har varit inne på. Och det känns bra:) Nästan som att flytta igen, fast inte lika dramatiskt ombyte.

Efter att ha kollat på kartan gissar jag att vi har varit i Sofieberg, Husensjö och kanske Anneberg. Fint var det iallafall!

Innan min promenad har jag tittat efter skor igen, ger inte upp även om det är få saker som faller mig i smaken:) Hittade några stycken på Din sko-hemsida, bra att börja med billigare varianter liksom:
1. Enkel knälång stövel, tycker om klacken:)
2. Ganska fräckt med en fodrad känga fast på klack:) Dock inte lika fult som fotbollsskor med klack
3. Stövlett med snörning, egentligen kombination av mina Bronx och ett par från Din Sko jag har hemma, men rätt snyggt
4. Snygga och enkla pumps, behövs då jag fortfarande inte har klackat om mina jag köpte i somras
5. Ganska onödigt och dumt med hål i hela stövletten men jag tyckte det såg fräckt ut:) Ett par knälånga sockor i grovt garn så blir det prima:)
6. Jättesöta och ett "VILL HA" så fort jag får råd. Och så måste jag se hur de ser ut på rikitgt också!

1.2. 3.4.5.6.

För att ni ska förstå min förkärlek till klackar och höga klackar lägger jag in ett par klipp från youtube:

Och en bild på skor som jag tyckte om, hittade dem på en sida som heter http://www.shoecapital.com/ när jag sökte på "stiletto":)
Det får vara det för idag, nu ska jag faktiskt plugga seriöst:P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar