torsdag 14 augusti 2008

Spindelfobi

spindel!!!

Jag hoppar förskäckt ifrån det öppna kylskåpet som börjar tjuta högt under tiden jag försöker samla ihop mig och inte gripas av fullständig panik. En spindel storlek större hänger ner mitt framför min näsa under ilskna kylskåpssignaler (den tjuter efter en sund, när den har varit öppen "för länge"). Jag slänger tillsut igen kylskåpsdörren oh hoppas på att spindeln har blivit ihjälslagen på köpet. Men nej, han kröp upp på inredningslisten bredvid och sitter där och rör hånfullt på sina ben. BRRR!!! Jag tog modet till mig och tänkte försöka ta bort den med en bit hushållspapper. Med tanken på att hålla i odjuret - tänk om jag inte greppar rätt och han kryper på mig istället!! - började paniken åter sprida sig över hela kroppen och jag bara står där och gråter som en femåring medan den krälande saken tar sig upp på taket ovanför kylskåpet.

Jag har tom. bild på honom när jag var som mest samlad och mms:ade iväg bilden med ett nödanrop. När jag insåg att jag aldrig skulle våga ta ner spindeln själv ringde jag efter hjälp. Killar som inte är rädda för spindlar är ibland så bra att ha! Jag gömde mig i morgonrocken medan spindeln avlägsnades och spolades ner i alvloppet.

Detta hände inatt och nu behöver jag lugna ner mig inför denna kväll och saker som kryper. Passande nog har p3 precis haft ett program om spindelfobi och en som har blivit "botad" ifrån det i studion. Härmed ska jag försöka kalla spindlar och andra krypande kräk för lilla bettan eller söte pelle... inte riktigt så att jag ser fram emot det iallafall...

På tåget till jobbet imorse blev jag ännu en gång övertygad om att tåg inte är mitt mest uppskattade färdmedel. Iallafall inte när läskiga typer sätter sig mittemot och stirrar på en resan ut. Jovisst, jag försökte sova, men varje gång jag vaknade till var gubbens blick fäst på mig. När han äntligen skulle stiga av på sin station ställde han sig upp, böjde sig framåt och stirrade på mina bröst, med massa andra människor omkring!! Jag såg sen att han tittade på broschen jag hade fäst i skjortan, men snälla! Stå inte där och stirra - säg iallafall vad det är! Jag tål att åka kollektivtrafik, men inte människor med konstiga beteenden, stark lukt eller ignorans.

Men men, något positivt måste man ju få ut av det hela, och det är väl att jag har fått tillbaka det jag har lånat ut, så nu behöver jag inte oroa mig för pengar ett tag iallafall. Och fortfarande - att jag gillar höst:) Och Jayson M'raz. Och Daniel Hope med Love and Pride. Den är bara så underbar. Av alla låtar jag har lyssnat hundratals gånger på så är det fortfarande denna jag inte blir trött på:)

1 kommentar: