lördag 9 augusti 2008

Myshöst

"Jag älskar höst!

Inte nog med att det är tiden då jag fyller år, men också är luften så underbart frisk och lätt. Mina minnen fylls med promenader i skogen med stigar klädda i silverglittrande spindelnät under britt-sommaren, frostiga mönster i gräset när det blir lite kallare och en varm kopp med doftande och gott te när man siter invirad i en filt med massa tända ljus i mörkret som sakta sveper in omvärlden.

Det finns mycket underbart med hösten, mina favoriter är bärplockning och kantareller - när man väl hittar en sån ljusgul luring som har gömt sig under löven, och tar den och kanske, om man har tur, några fler med i famnen.Bara lukten! Lite fuktig, rik och mustig. Hela skogen luktar som bara den! Speciellt efter ett regn.

Att komma hem och slänga av sig regnblöta kläder och sjunka ner i ett bad är inte mindre värt:)

Ha det skönt i regnet!"

Dessa rader fick Ehsan och Joy, programledare på Din gata i P3, att se på hösten med nya ögon och jag kammade hem det fina priset, och, framförallt, ett till härligt höstminne. Det blev ett P3-badlakan^^


Så här fint är det, lagom att ha med till stranden.

* * *

Det är kanske lite dumt att mitt första inlägg på länge börjar med skryt, men jag är jätteglad för priset och varenda ord i min insändare är just vad jag känner.

Det enda jag inte gillar med hösten är att det blåser så himla mycket och kallt. Men när sommaren kommer och man ligger och gassar i solen glömmer man allt sånt:) Och höst är mysigt. Det är bara så!

Tyvärr måste jag tänka en hel del nu, både skola, jobb och annat som behöver fixas, och hinner inte riktigt med att uppleva den fina delen med hösten, alla sköna färger, lugnet som blir i naturen. Uteserveringar med en caffelatte i näven och en varm filt om sig - visst är det skönt:)

Jag hade nog velat hitta ett par gårdar där man kan handla närodlade grönsaker och frukt. Man ska ju passa på när det är säsong och ta vara på det som finns i närheten och är hundra gånger godare än sånt som har legat och väntat i flera dagar i mataffärerna. Tyvärr är jag lite lat och orkar inte leta upp information om sånt, det borde ju finnas gårdar som har försäljning.
Nämen:) Titta vad jag hitta:
*
Vikentomater AB - Brandstorpsvägen 271, 263 91 HÖGANÄS
Odlar olika tomatsorter i växthus
*
Vivekas Kryddgård - Rönneberga Backe 25, 261 91 LANDSKRONA
Gårdsbutik med odling och försäljning av krydd- och medicinalväxter. Frilandsodlade grönsaker, allt efter säsong.

Vellinge är väl inte jättelångt härifrån heller:
*
Vellinge Ekologiska Odling - Vellingebacken 24, 235 91
VELLINGEKRAV-godkänd odling. Frilandsodling av jordgubbar, potatis och grönsaker.

Allt detta finns ju antagligen på en armlängsd avstånd, bara att man ska ta sig ut dit och se vad som finns.
Hade ju inte tackat nej till en fin äppelträdgård heller, eller ett besök här kanske?
*
Stenshuvuds frukt - Stenshuvud, 277 35 KIVIK
Gårdsbutik med keramik, konst, drycker, lösglass mm. Odling och försäljning av i huvudsak äpplen. IP odling.

Flera andra försäljningsområden hittar man på
http://www.mattorg.skane.org/foretagslista.asp
Hm.. kanske samla ett gäng intresserade och åka ut och kolla? Hade varit trevligt.

Nej, nu blev det ju jättelångt. Får avsluta för dagen så jag orkar komma upp och plugga imorgon med.
Kram o puss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar